Friday, April 1, 2011

Check This Out!

Waaa....terharunya!
Kisah expose mistik saya di publish DI SINI !!!
Vangga vangga vangga! Thank you Peej Burhan, sudi jugak menyiarkan cerita expose mistik saya

Cerita betul tu. Kejadian yang benar benar berlaku terhadap diri saya yang vogue ini.
Bacalah ye.

Now, on to the other story.
Entah kenapa kemarin semangat untuk menjadi peniaga adalah sungguh membara bara macam api marak membakar. Tiba2 menjelma idea mau jual cupcake. Siap post status di FB lagi pasal angan2 mau jual cupcake ni. So surfing2 untuk resepi & akhirnya jumpa resepi yang saya kira cukup simple and senang di ikut. Kebetulan yesterday was my pay day so dengan hati yang gumbira saya shopping bahan2 cupcake :)))

So, according to the recipe (for 1 batch, I need:-

150 gram Castor sugar
150 gram Butter - room temperature
3 eggs
1/2 tea spoon of baking powder
2 tbsp Cocoa Powder
1 tbsp vanilla extract

Campak semua dalam mangkuk & blitz it until smooth n creamy. Lepas tu scoop a tablespoon and put it in a cupcake casing. Oh, saya letak casing tu dlm muffin tray. Then bake for about 10 minutes. As simple as that.

Memang tidak menghampakan. The cupcakes turned out to be sinfully delicious and lembut. Tapi saya rasa next time kena tambah cocoa powder and cut down the eggs to 5 instead of 6 (saya buat untuk 2 batch) and gula pun mau kasi kurang. First batch of 9 cupcakes habis dalam sekelip mata. Itu belum buat frosting lagi. Again, according to the recipe, for the frosting I need:-

150g castor sugar, sieved
150g butter - room temperature
2tbsp cocoa powder
2tbsp very hot water

Mix butter & sugar until creamy, then masukkan the cocoa yg telah di gaul bersama air panas tadi.

So I did just as the recipe punya method la kan. Mix the butter n sugar...check. Mix cocoa powder & very hot water...check. Butter & sugar sudah creamy, stiffness pun okay so kasi masuk cocoa liquid and mix some more tetapi kejadiannya adalah frosting saya kecairan!!! Adoi, lupa sungguh laaa yang the cocoa liquid tu masih panas *slaps forehead*. Bila tuang dalam adunan butter + gula of coz la mencair kan. Geram betul!

Silalah tatap hasilnya...

Sememeh oh! Nampak betul kecairan frosting itu.


Motif bergambar begini?


Tukang buat cupcake yang gorgeous & cupcake yang equally gorgeous. Abaikan muka berkilat & jerawat itu.

Demm...tengok balik gambar ni terus teringin cupcake lagi. I guess malam ni pun saya akan buat cupcake tapi kali ni try buat lemon flavour lah. WITH frosting yg x cair, I hope!

Tunggu updatenya k!

C ya!

No comments: