Monday, September 8, 2008

Kantorku Dimasuki Maling!

Waaah...ari ni kami se-opis mengalami kekejutan! Terberuk seketika melihat keadaan opis yang tunggang langgang bak kapal pecah! (thee..hee...he...actually x der la teruk sampai cam tu tapi saja la nak kasi saspen') Sah, KANTOR KAMI DIMASUKI MALING!

Abis laci2 segala di buka. Ada juga barang yg hilang. GM punya Laptop & petty cash dalam seribu lesap. Tapi yg heran tu, laptop boss x pula di ambil. Riuh rendah juga tadi. Mana dengan polis datang ambik statement, dusting for fingerprints and all...terasa cam dalam CSI plak..hahaha....

Before polis datang ambik fingerprint, boss panggil sorang kawan dia yg 'pandai' menengok..ala ala bomoh la kononnya tu. Ntah la, somehow aku x percaya yang 'this person' can solve the mystery behind the kejadian. Argh, wateva lah. Malas aku mau fikir.

These few days busy sangat buat kuih. Mana yang order, mana yg untuk di jual di gerai...sampai beratus biji mau di buat. Haish, sampai hampir2 x menang tangan di buatnya! Terbuktilah kuih muih kami memang femes dan sedap sedap belaka (statement riak gila nak mampos)...hehehe.

Korang nak tau tak camner rutin seorang peniaga di pasar ramadhan? Meh aku bagi tau. Sila rujuk di bawah (sumber: Mak aku le, sapa lagi..)

Bermula pada malam selepas buka puasa.
~Potong pandan (ambik kat depan rumah)
~Blender pandan & peras santan nak buat bingka.
~ Bakar bingka. Sengaja buat malam untuk kesedapan maksima.
~Kupas kentang & potong kecik2 (buat initi karipap)
~Prepare bahan2 nak masak esok pagi

Pukul 2 atau 3 pagi
~Memula masak untuk sahur dulu
~Kejut seluruh warga rumah..sappedek sahur
~Potong sayur untuk inti popiah
~Start masak inti pulut panggang, karipap, popiah & kuih lenggang
~Masak pulut
~Start buat puding roti...terus bakar
~Uli doh karipap, kuih gomak & puteri mandi
~Bancuh batter untuk kuih lenggang
~Start buat kulit kuih lenggang
~Bungkus popiah, pulut panggang & kuih lenggang
~Start buat puteri mandi & gomak
~Potong2 bingka & puding roti
~Goreng Popiah & karipap & panggang pulut, terus susun dlm tray
~Siap prepare sumer..apa lagi, blah buka gerai
~Yg pegi gerai dah tentu meniaga kan, yg tinggal kat rumah kasi bersih rumah
~Mandi & rehat secukup rasa
~Masak untuk berbuka
~Sampai masa berbuka, ngap ngap ngap..makan x hengat dunia...muahahahha

And it goes again...and again...and again sampai nak dekat raya.

Hah, ngkau! maunya x penat cenggitu rutinnya sehari hari? Aku ok lagi la sebab kalau waktu berkerja aku tolong2 jugak tapi x heavy metal sangat. Lain la klu aku off day atau cuti...harus aku pun ikut menyumbang tenaga Gaban aku. Apa ko hengat aku dok goyang kaki sajork? Aku mengaku la, kekadang datang malas tu aku mengelat jugak tapi ini kan bisnes se-antero keluarga, maka wajib aku menolong (dengan bersungguh-sungguhnya). Ko gilos, klu aku x tolong sah-sah mak aku kasi penerajang sebijik.

Korang doakan lah supaya bisnes kami sukses ye. :D

Mana tau, satu ari niat kami nak buka restoran tercapai, leh la aku invite korang makan free..hehe

Haish...tetiba teringin makan pecal. Nak tipon my mom lah...suruh buat pecal pedas2 (drooling already)

Toodles!


P/s Wan, bila ko mo blog pasal opis kita kena masuk pencuri? hehehhe

3 comments:

me,myself and i said...

malas la mo post blog..ko sdh pn ceta..

sabrinaabubakar said...

wah..i'll pray the best for ur dream to open a restaurant sbb nyer nnt saya dpt mkn fre.hihihihi..joking!

Unknown said...

So good......