Monday, November 2, 2009

Masih entry masak memasak..

Bersemangat pula mengupdate pasal masak memasak yer...
X per la bukan selalu, sesekali jer..
Actually I'm supposed to update this yesterday but I was busy doing something else.

Okay here goes my update...

Once again saya menjadi chef di hujung minggu. Kebetulan my grandma datang singgah sekejap sebab ada urusan dengan my mom (related to my brother punya wedding). Terus lah saya menjemput drg makan di rumah...

Saya masak ikan sambal n kubis masak lemak. Plan awal nak masak Asam Pedas tapi ada sesuatu yg menyebabkan saya tukar resepi.


Mom cakap ini ikan siakap. Saya x berapa tau nama2 ikan ni. Sy x berapa gemar membersihkan ikan jenis bersisik macam ni...I hate fish scales! Seriously! Bukan geli yer...tapi benci sebab mengotorkan ruang. We bought this fish from Fishmobile (penjual ikan bergerak) jadi xder perkhidmatan membersihkan ikan disitu.


Setelah berhempas pulas membuang sisik, isi perutnya dan setelah di potong, saya perap ikan ini untuk di goreng.


Tadaaaaa...suddenly dah siap masak. X menyempat snap2 masa memasak.


Kobis masak lemak...yum!


Inilah bendanya yang menyebabkan saya tukar resepi...buah bambangan!!! Sungguh enak dibuat sambal pedas2.


Senang jer buat sambal bambangan ni...ala2 sambal mangga gitu tapi bahan2 dia lagi basic. Belacan, cili padi, bambangan, garam & gula. Kupas, hiris n lenyekkan bambangan tu, tumbuk belacan n cili, then campak dalam mangkuk, gaul rata semua sekali.


Hasilnya jadi mcm ni...owh, sungguh syedaaaappppp!

Kalau di KK ni mmg banyak bambangan tapi klu di semenanjung aku x pasti ada ke x benda ni.

Okay itu saja update untuk kali ini. Esok2 saya update lagi ya...that is, klu saya rajin..heheh..

C ya!

No comments: