Thursday, May 8, 2008

Cerita Pasal Gaji

Sambung cerita lagi pasal gaji aku yg belum berbayar.

So I went to my ex office to get my gaji sebab the boss yang bahalul cam jin afrit tu suruh aku datang jumpa dia jam 2 petang. Walaopun panas membahang, aku redah jer demi gaji. Aku sampai kat MRAC kira2 dekat 1430hrs, sebab aku kira nak ambik gaji then chow secepat yg mungkin from that hell-hole. X kuasa aku duduk dalam tu lama2 wei...sesak nafas!

Bila nampak kelibat aku jer, wife jin afrit bagi tau yg laki dia xda. Aku tanya la dia if laki dia ada tinggalkan gaji aku kat dia. She said no. Demi ja perkatan 'tiada' keluar dari mulut dia, aku dah x bole tahan. I said to her 'Sebelum aku buat bising di sini, bagus kau call laki kau SEKARANG JUGA! Jangan sampai aku hilang sabar!'. Terkejut dia! Selama aku kat sana, aku jarang bersuara..selalu buat hal sendiri (sebab klu nak story mory ngan drg pun susah, x faham cakap melayu. Cakap English lagi la hampeh!). Sekali aku mengaum cam rimau, mau dia x pucat! Padan moka dia!

Immediately dia kol laki dia (converse in Bajau language, of course). After she hung up the phone:

Me : Well, macam mana? Apa dia cakap?
Bini Jin Afrit : (still pucat) Err..urm..ko datang sini naik apa?
Me : Itu x penting. Saya mau tau apa dia cakap? Jangan kasi alasan lagi aah, saya bosan suda.
Bini Jin Afrit : Err..dia cakap, dia suruh kau pigi HLB di GS, tunggu sana sebab dia dekat GS suda tu.
Me : Huh? Mau saya turun KK lagi? Menyusahkan orang betul! Memang kamu macam ni ka, suka menyusahkan orang? Yang saya mau ambil ni GAJI saya. Bukan saya mengemis sama kamu, tapi ini HAK saya.
Bini Jin Afrit : Err..saya cuma kasi sampai apa yang dia cakap...
Me : Fine, tapi kalau dia tiada di sana, siap la kamu. Jangan main2 sama saya.
Bini Jin Afrit : Ok..ok...memang dia akan ada di sana, saya jamin.
Me : (turn around and walk away) dalam hati - pukima punya orang, sial, syaiton, hanjeng, babi!

Just imagine how tiring it is coz from my new place at LS to KK took about 15 minutes by bus, then from KK to TAP-MRAC another 15 minutes, campur lagi masa menunggu bas..sudah berapa lama tu? And sampai di MRAC just to be told that I have to turun KK lagi! Haruslah aku meroyan gila babas! Kalau aku ada power aku kasi terbalik lapan drg semua! X habis2 menyusahkan orang (aku la tu).

To cut it short, aku turun la jugak dengan hati yang bengkak mendidih dan hampir meletup. Nasib baik by the time aku sampai HLB jin afrit tu dah tercongok di sana. Kalau aku kena tunggu dia lagi, harus runtuh bangunan yang berdekatan. Jumpa ja ngan dia aku cakap (dengan muka yang pahit masam kelat garang macam nak bunuh orang) 'Bah, saya x mau buang masa. Mana gaji saya?' Then dia kira2 la balance gaji aku selama ** hari kerja kat MRAC, and over my money. Sempat aku laser lagi 'Susah juga kan, mau ambil gaji saya dari kamu ni. Macam saya berhutang pula sama kamu. Memang biasa ka kamu buat org begini? X apalah aaa..saya harap kamu selamat lah dunia akhirat (dengan gaya mcm ni)' pas tu aku pun blah (dlm hati apa lagi, habis keluar segala maki-makian, hamunan, perkataan 18sx + sg segala. Peduli hapa aku!)

Akhirnya...selesai juga drama pasal gaji ni. I don't mean to be rude but aku memang sentap dgn benda yg melibatkan gaji. Aku bukan anak orang kaya or menteri, drg x payah risau pasal $$$. I'm just a human being with mountains of responsibilities being shouldered upon me. Ya, ya..I know that loads of people out there are in the same boat with me so I'm very sure drg tau keadaannya cemana.

Cukup rasanya aku meroyan untuk kali ni. Kalau ada benda lagi aku akan update secepat mungkin.

Toodles!

5 comments:

viruspadu said...

seb baik dah dapat duit tu kan...

MsFigure said...

hehe...ya la kan..seb baik. Klu idak...huhu..I cannot imagine!

FF said...

hoho. thanks god dpt paycheck tu.

kalau x, ade jugak yg meroyaaaan kat KK tu kn. keh8

Anonymous said...

aduuhh.. aku yang naik nervous!! nasib baikkkk la dapat.. syukurr..

btw, i have a tag for you.. senang je.. copy and paste! :P

http://ratusyura.com/2008/05/09/an-easy-one/

MsFigure said...

rara: Tau tak pe. Hehehhehhehehehe...(sengih biol)]

ratu syura: Huh, berani dia x bagi! BTW thank for d tag, aku akan buat secepat mungkin.