Thursday, October 9, 2008

Raya Stories Part 2

Sambungan dari part 1...

RAYA 2 (02.10.2008) - Azman, Aunt Kamalia & Pck Ahman's b'day)
Open house khas for family mom & baba
*Hah, ngkau! 3 org sekali sambut b'day on the same date! Ops, lupa plak Ira's b'day on the 1st day Raya..heheh*

Well, to start the 2nd day raya punya story I have to tell you that it's quite hectic! Seawal jam 0530 aku (dengan muka sememeh & mata bengkak, however tetap sempat berus gigi, cuci muka dan cuci mencuci mana yg patut), mom & Azman gi pasar beli barang for Soto & Rojak campur (yes, that's our menu). Dekat jam 7 baru sampai rumah. Then aku kena gegas ke GP untuk ambik periuk belanga yg nak digunakan untuk rebus sup soto - mom punya pasal la ni, almost sampai baru cakap periuk x ambik lagi..hadoih!!! Mencicit la aku pegi GP. Dah la nak cepat, periuk tu rupanya x cuci lagi!! Ya Rabbi...sabar je la. Tertonggek tonggek aku menyental periuk sebelum balik. Then aku angkut Nana & Sera sekali, boleh gak drg tolong2 mak aku apa yg patut (alasan je tu..sebenarnya aku bawak drg supaya aku blh bersenang lenang..biar drg buat kerja..hohoho!)

Baru nak jalan mom called suruh beli ikan cause my grandma (mom's side) x boleh makan ayam or daging since her minor surgery. Punya hazab aku nak beli ikan nih..sebab satu stall aje yg bukak! Tu pun kena tunggu dalam 10 minutes cam tu baru boleh beli. Rantai tong tu aje humang hai! berbelit gila!! Then bila pilih ikan nak kena pilih betul2 coz dah x berapa fresh. Ok gak la ikannya. X buang masa aku pecut balik rumah.

Tengah syok prepare barang2, baru perasan lupa beli mangkuk pakai buang. Huh, mencicit aku carik mangkuk sana sini. Seluruh kedai kat area PTT aku round tapi mangkuknya nan ado. Setan mana tah dah perangkut habis...cis! Terpaksa beli mangkuk biasa. Bukan sikit woo..30 biji aku beli (kopak gue!). Alang2 beli mangkuk, aku angkut sekali tong ais, tong air & another tong untuk simpan beras.

*Nak beli ais pun satu hal lagi. Sana sini kedai aku carik, ais dah habis. Agaknya si lahabau yg borong mangkuk pakai buang tu borong ais sekali kan? Cis..cis..dan cisssssssss! Terpaksa aku pegi SV Hypermarket membeli. Haish!*

Dalam kelam kabut, siap jugak semua sebelum jam 12. By 1215 tamu dah mula datang bertali arus...makanan pun harus lah refill balik2 kan. Ada yang siap tapau balik lagi. Best sangat! Adik beradik, ipar duai mom semua datang. From my dad's side, cuma Mc Roe je x datang. Oh, my grandpa (mom's dad) pun x datang sebab sakit gigi..huhu..kesian dia. Sempat juga tapau sup untuk dia. My friend Sonia & family pun datang jugak (drg ni practically related to us through marriage). Best nengok everybody enjoying their meals and had a great time.

Our guests pulang dalam jam 6 something...paling lambat Uncle Suprin a.k.a Ayah Pin & gang...jam 7 lebih drg pulang. Tiba masa mengemas, cuci mencuci & sental menyental..sapa lagi kalau bukan aku yg kena buat. Before that, menyempat lagi ke SV Hypermarket beli barang sedikit sebanyak, sebab the next day another open house especially for kengkawan kami. X payah bangun awal pegi pasar. Time membayar tu aku rasa gelihati sangat sebab....

Cashier : Seratus sebelas ringgit lima plo sen
Azrin (adik aku) : Murah juga kan, banyak kita beli ni (kasi keluar RM50 sekeping)
Aku : Ha'ah kan...bagus kita selalu beli barang sini..jimat juga (kasi keluar RM50 sekeping & RM5 sekeping)
Cashier : (muka heran) Err...seratus sebelas ringgit lima plo sen, kak..
Aku : (Almost menyentap) Eh..ya la tu duit tu (memuncungkan mulut ke arah duit)..eh..eh..blm cukup rupanya...hahhahaahaha (ketawa cover malu!)
Cashier : (ikut ketawa)
Azrin : (cepat2 lari tapi sempat ketawa syaiton)
Cashier : Ini duit baki kak.. (hulur duit sambil tersengih)
Aku : hehehe...thank you..(jalan dengan pantas menuju exit)
*Ropanya aku baru bagi RM105.00...apa punya biul!*
*MORAL OF THE STORY: Kira duit dengan betul sebelum membayar untuk mengelakkan malu*

Sampai sekarang aku masih senyum sumbing kalau teringat..hahaa...

kalau korang nak tau, aku kemas rumah sampai jam 3 pagi tau! Nasib baik ada si Sam tolong aku. Yg lain awal2 lagi escape time aku pegi SV. Nana & Sera pun diangkut pulang sbb nenek aku xde teman kat GP. My aunt pegi MCT ada urusan penting with Aunt Kamalia & Encho. Cis...durjana sungguh! Tapi x pe...kemas untuk rumah sendiri jugak kan. Klu rumah orang, x hingin aku de!

Wokeh, begitu lah cerita 2nd day raya. Still no photo coz no time to ambik gambar.

Part 3 akan menyusul....harap bersabar.

Toodles!

No comments: