Saturday, October 11, 2008

Raya Stories Part 3

RAYA KE 3, 03.10.08
Hari ini kami start lambat sikit memandangkan barang2 dah di beli lebih awal. So bangun dalam jam 730 gitu, freshen up terus start apa yg patut. Menu hari ini ialah Ayam masak merah, ayam kari, Stir-fry french bean, mushroom with fu chuk (dried, thin bean curd), nasi impit & daging kuah satay. For those wo has no clue wat fu chuk is, ini le ropenye...

Aku nyer tugas macam biasa, masak nasi minyak lor. Yang bestnya, awal siap masak memasak and kemas mengemas. So there's a plenty of time for make up & dress up session.

Setelah puas ku godek godek almari baju hingga berterabur dengan hebatnya, finally I choose to wear a long sleeved Salwar-Kameez inspired top with crystal beading along the neckline (well, sort of la. Fake crystal pun ok apa) & a black pants.

Something like this minust the selendang, pants & shoes

First to arrive - Ira's friends. Aku kenal sorang je, si Khai. Yg 2 ekor lg aku tak kenal owh. Then came Azrin's friend..pun aku x kenal. However, dah namanya tamu kan, layankan sajork.

X abis2 krisis ais dari 2nd day raya! Ais yg kami beli pagi tadi dah abis terpaksa membeli lagi. Cari punya cari, yg ada sepeket kecik jer. Hampeh tul! Terpaksa roger2 mintak bantuan kengkawan aku...and by luck drg sedang berada di Giant. Fuh..legaaaa..krisis ais dah setel.

My friends cum colleague came around 1330hrs with the ice (thanks so much guys, you saved my day!). Drg datang bawak hamper, courtesy of my boss. How nice..terharu beta..huhuhu..

In the mean time, sempat lagi boss aku pesan minta tapaukan nasik....chissss....tapi x pe, memandangkan dia dah bermurah hati bagi hamper, aku tapau kan jugak..6 bungkus nasi lagi tau. See? I baik kan? X lokek kan? Kan? kan? Hohohoho!!!

X lama after they all balik, Aminah, my best friend since high school datang with her husband, brother, niece & nephew. Few minutes pas Aminah sampai, cousin aku Nisa pun sampai. Aku, Nisa & Aminah satu kelas dari tingkatan 1 - 3. After PMR Nisa pindah pegi KCC. Tapi still close as ever. Aminah dah kawin more than 5 yrs..however belum ada rezeki nak timang anak. There's a story behind it tapi biar la ku simpan sendiri...tuan punya badan dah amanahkan aku untuk menyimpan rahsia ini so I can't tell u guys until she permits me to publish her story.

We had a good time mengimbas kenangan zaman persekolahan (eh eh..cam lirik lagu je). hampir kejang rahang aku ketawa habis-habisan. Well, al maklum perangai aku zaman sekolah dulu mcm mana kan...bagi mereka yg kenal sangat dengan aku memang tau lah..yg x berapa kenal tu memang sah-sah x tau. Then they took off around 4 pm.

Next guest expected to arrive dalam jam 7, jadi masih ada masa nak berehat. Rilek2 berbaring depan TV...sekali tengok makanan macam x cukup plak. Kena masak lagi sekali but kali ni mom tukar resepi ayam masak merah ke ayam jeruk. Ada unsur2 Chinese di situ ye. Nasi minyak pun masak lagi seround. Tetamu yg datang mlm tu ramai jugak...dlm 20 org gitu. Bagus gak, x membazir makanan. Heheheh...

To wrap up my raya stories, I have to say that it's hectic but very exciting. Aku puas hati sebab tetamu semua enjoy makanan yg kami sediakan. Cuma kali ni aku xder langsung beraya kat rumah orang mahu pun sedara mara yang lain. Bukan aku saja..mom pun sama. Tapi x kisah lah...melawat sedara bukan semestinya on Raya jer kan? Any time pun bole ma...(kenapa bunyik nya mcm alasan jer ni aah?)

Gitu la kisahnya serba sedikit setelah di edit & di compact kan by yours truly. Citer2 after raya akan di update kan kemudian.

Toodles!

No comments: