Wednesday, October 8, 2008

Raya Stories Part 1

Assalamualaikum....

Waduh, lama nggak ketemu..apa ada yang rindu padaku? hehehe...

Sebelum apa-apa, Al - Fatihah untuk Allahyarham Aiyub bin Sayadi, my aunty punya late husband yg meninggal sebelum raya baru2 ni. Mayatnya baru di temui selepas 3 hari meninggal, iaitu on Wednesday, 24 September 08. Kami x berapa rapat dengan arwahnya sebab arwah & my aunty dah separate kira lama juga la, almost 4 yrs. Lg pun arwah ni jenis yg suka buat hal dia sendiri. After separation yg kami tau dia tinggal kat quarters di BP. Aku nak cakap banyak pasal arwah pun x reti. So starting from Wednesday the 24th tu kami buat tahlil untuk arwah at my aunt's house.

Ok la kali ni aku nak story mory pasal my raya celebration. This year kami celebrate kat GP, my Aunt's new house so semua ahli mangkubumi berkumpul kat sana. Untuk cerita selanjutnya, sila rujuk di bawah:-

MALAM RAYA & RAYA PERTAMA (30/09/08 & 01/10/08)
After tahlil kami balik kejap mengemas rumah pulak, sebab x sempat during puasa (meniaga maaa). Sampai je rumah trus keluar segala kuntau aura mengemas. Aku concentrate on bilikku yang sangat...hazab rupa bentuknya. Re-arrange balik apa yg patut, kain baju semua lipat cantik2...mana2 sampah (2 bakul plastik besau gajah ok!) di buang terus tanpa berlengah lagi. Tukar langsir, sapu & mop luar...and siap! Sekali tengok jam dah pukul doblas lebih! Kelam kabut packing & terus menuju GP.

Sampai GP, x buang masa terus potong & blender mana patut. Macam tahun lepas, kali ni pun me & my mom yg in-charge of masak memasak. Lauk pauk mak aku handle (dibantu oleh aku yang terror ini)..aku as usual masak my specialty, Nasi Minyak. Kami x buat banyak jenis lauk, ada 3 jenis sajork iaitu ayam masak merah, daging pindang & daging kuah satay. Sayur pula ada 2 jenis - sayur pahit + cendawan & pajeri nenas. Simple yet delicioso! Anyhoo, bcoz kuantiti yg dimasak agak banyak, sudahnya aku & mak x tido semalaman...cisss! Baru nak lelap dah dekat jam 6, x jadik tidur...haish!

Dah siap2, salam2 semua x tunggu lagi terus melantak. X lama tamu pun datang bertali arus.Time tu aku dah tension sebab kepala berat nak mampos tapi sabar je la. Then bila ada masa terluang aku curik kesempatan nak qada' tdo tapi sikit punya jadah, guling2 aku satu katil pun x dapek melelapkan mata walaupun sudah ku cuba sedaya upaya namun hasilnya NAN ADO! Adeh..nak nanges aku..huhuhuu!!!! memandangkan aku x dapat tdo, aku beralih ke misi seterusnya - kasi nangis budak kecil...muahahhhaahahah (ketawa syaiton). Habis budak2 tu aku pedajal kan. Dorang nak makan kuih raya aku x kasi. Duit raya drg pun aku pow...hhahahaha...tapi aku kasi balik la pas nengok drg guling2 nangis kan. Last2 aku bosan mengganggu kanak2 ribena, aku pi merengek kat mak aku nak balik (dah pukul 2 petang).

Sebelum balik rumah kami pegi ziarah kubur arwah baba, arwah Pakcik Aiyub, Arwah babaji & arwah Dada Zardad. Semoga roh mereka di cucuri rahmat...Amin. Sampai rumah continue with preparation for our open house on 2nd raya sampai tengah malam jugak, pas tu zZzZzZz..kroh kroh kroh...

Ada satu cerita funny on the 1st day raya...mcm ni ceritanya. Tengah kitorang 1 family cerita2 sambil mengunyah kuih raya, tetiba ada orang bagi salam. As usual kami jemputla masuk...

Pelawats: Assalamualaikum
Kami: Waalaikumsalam (sambil muka blur)
Pelawats: (hulur tangan salam)
Kami : (Salam jugak sambil sengih2 & masih blur)

At this point kitorang being the good host jemput drg masuk. So they all masuk & duduk tapi muka memasing dah lain macam

My Grandma to my aunt : Mahani, panggil si Zainal, mengkali saudara dia tu dari KB
My Aunt: Aih, bukan ni..mengkali kawan2 drg si Serra
My Grandma: Eh, x kan lah kawan dia berumur begitu? Saudara si Zainal bah ni...mari aku tanya drg..

Tapi belum sempat nenek aku tanya, the visitors received a phone call, apparently from the old-tenant informing them that they went to the wrong house. Dengan malu2nya drg minta maaf, then trus blah. Patut la sorang pun x kenal mereka-mereka itu. Kami apa lagi, trus gelak cam syaiton...wakakakakkakakaka!!! Tapi tunggu drg jalan dulu baru gelak walaupun dah berpintal usus menahan geli hati.

End of citer raya pertama

Story Raya Kedua to be continued soon....stay tuned!

P/s Xder ngambik gambar, malas.

Toodles!

No comments: