Friday, October 23, 2009

Saya ke dentist...

Kali terakhir saya melawat Dr Gigi adalah lebih kurang 9 or 10yrs ago....Yep...lama kedaung kan? Bukan pasal takut tapi gigiku ini tidaklah bermasalah.

Cuma semenjak dua menjak ini saya rasa x selesa bila nampak karang gigi menular...so saya dengan bijaknya x tunggu lagi & book for a scaling procedure. (Book sebelum puasa, lepas raya baru scheduled for appointment). Dapat apointment hari Selasa lalu jam 10 pagi. Bagitau kat manager mintak permission datang lambat a.k.a half day leave for this particular appointment. Kesihatan gigi harus di jaga beb!

X tau apa tu karang gigi? Meh sini aku kasi explain sikit...

Karang gigi actually terbentuk daripada sisa makanan yang melekat di permukaan gigi kerana tidak dibersihkan dan kemudian bercampur dengan air liur sehingga menjadi keras. Kan air liur ada bakteria so dah tercampur..jadi karang lor. Karang gigi adalah normal. orang yang rajin berus gigi/menjaga kebersihan mulut pun blh tumbuh karang ni. Maka jangan fikir aku malas menjaga kebersihan mulut tau!

Contoh2 karang/plak gigi:-


Gambar2 sekadar hiasan.

*Gambar aku main google jer~

Kalau dah ada karang gigi, kaedah paling mujarab membuangnya ialah dengan procedure scaling.
Scaling gigi bermaksud menghilangkan tartar atau karang gigi. Semasa prosedur, kita akan terasa ngilu kerana doktor menggunakan mesin seperti gerudi untuk mengasah/membuang karang gigi. Pada peringkat awal, karang gigi tidaklah terlalu berbahaya, tetapi sekiranya dibiarkan lama, karang gigi akan menyebabkan radang gusi kerana toksin bakteria yang merangsang gusi secara berterusan. Kemudian, lama kelamaan gigi akan goyang dan tercabut. Satu lagi...karang gigi juga boleh menyebabkan nafas berbau. Ye la kan, ko bayangkan bau sisa makanan dah mereput...ewwww...busuk gila kan? Tu pasal bila sedar je kehadiran karang gigi saya cepat2 buat appointment kat dental clinic.
*Info ini dipetik dari Risalah Kesihatan yang aku ambik kat dental clinic.


Keadaan yang lengang...saya adalah gumbira..x pyh tunggu lama (konon lah). Tuesday khusus untuk patient yg dah buat appointment.


Muka tuan punya blog harus dan wajib ada...

Kata tuesday khas for appointment kan...and my appointment scheduled at 10a.m.

Saya sampai clinic at 9:45a.m. dan terus daftar. Then I dok diam2 tgk TV, waiting for my turn....

5min to 10a.m....relax tgk cartoon kat TV...

10a.m....the patient before me x siap lagi. So I wait a little more....

10:15a.m. pun masih blm siap...xpa..layan TV dulu...tunggu lagi...

10:30a.m. masih menunggu (tapi kesabaran hampir pupus)...grrr...

10:45a.m Aaaarrgghhh...ini suda lebey! Saya dah naik geram, pesal kena tunggu lama sangat! Padahal ada appointment apa, bukan main datang sesaja kan? So I went to the counter and tanya those nurses on duty.

ME : Excuse me, saya ada appointment jam 10...lama lagi ka mau tunggu ni?
NURSE : Ya..lama lagi tu sebab tu patient yang di dalam lambat datang tadi
ME : WHAT? Knapa x inform saya awal2? Ini saya sudah tunggu lama tau, dekat 1 jam! Kalau saya x tanya kamu biar saja saya mcm tunggul sana menunggu!
NURSE : Macam ni lah, kamu boleh masuk di bilik rawatan, explain sama pegawai bertugas masalah kamu. Mungkin dia boleh selesaikan atau cadangkan apa cara yang terbaik ya...
ME : Patutnya kamu kasi tau dari tadi supaya saya x meradang. Ok lah, thank you.
NURSE : Sama-sama. Sori ya.
ME : *Stormed off to treatment room*

At treatment room...

ME : Excuse me. Lama lagi ka saya kena tunggu? Sepatutnya appointment saya jam 10 pagi tadi, sekarang sudah jam berapa ni?
OFFICER : Eh...sori ya, dia ni lambat datang ba tadi, jam 9 lebih baru dia datang...(refering to a patient yang sedang di rawat). Sepatutnya appointment dia jam 8 pagi tadi...
ME : *Marah bebenor* Kamu (refering to minah haprak yg lewat dtg for her appointment) patut datang on time, ini suka hati kamu saja mo datang lewat sampai menyusahkan orang. Saya ni kerja, datang appointment ni pun susah mau minta excuse...then kamu lagi bikin saya lambat! Lain kali, sudah kena kasi appointment tu ikut appointment bah! So sekarang mcm mana ni?
MINAH : *Diam, muka macam mau menangis*
OFFICER : Oh..kamu x dapat tunggu sekejap? Saya cuba kasi habis cepat la k...klu x dapat tunggu juga saya kasi schedule ke lain hari la...
ME : Masalahnya saya ni kerja, sudah saya kasi tau di office time appointment saya dan saya bukannya suka2 dapat apply cuti...yang datang hari ni pun drg bising2 sudah..apa lagi mau schedule lain hari! (Ok aku exaggerate di situ...actually aku mmg senang dapat cuti pon...hua hua hua...tapi olh kerana dah geram nak mampus aku cakap jer la apa yg terlintas di fikiran aku)
OFFICER : Ok..ok..saya usaha lah cepat2 kasi siap then nanti saya bagi time slip sebagai bukti kamu datang appointment hari ni.
ME : Ok saya tunggu sekejap lagi tapi make sure cepat. Saya kejar masa ni.
OFFICER : Ok...saya usaha la ni...

Terus aku kluar dengan hati meradang....

Saya sebenarnya tersangatlah geram dengan si minah bahalul tu, suka ati je datang lewat! Dah tu the next person TERPAKSA tunggu lama sebab dia sorang! How ignorant is that? Saya paling x suka situasi begini sebab saya ni jenis yg prompt especially klu appointment mcm ni. Letih dowh datang awal tapi tpaksa menunggu lama. Grrrrr.....bencinyaaaaaaaaaaaaa!

11:10a.m. akhirnya sampai jugak giliran saya. dah Cool masa ni cuma malas le nak menengok muka si Minah tu sekali lagi kan...berpaling jugaklah muka saya masa Minah tu keluar dari bilik rawatan. Yer..saya tahu perangai ini sungguh x elok...dan jangan di contohi ok!

Then saya di prep kan oleh Officer yang sungguh baik dalam melayan kerenah dan kemarahan saya...Thanks Kak Azizah :)

Sempat jugak saya say sorry sebab terlepas marah..and dia pun memahami. Memang salah si Minah tu pun lambat..anyways saya tetap say sorry jugak incase dia kecil hati dengan saya...

Oh, lupa nak mention yang saya buat scalling ni bukan kat private clinic tapi kat hospital kerajaan or to be exact, Klinik Kesihatan yang berhampiran dengan rumah saya. Bayarannya 2 hengget sajer...betul! Jauh lebih murah daripada private yg makan 60 hengget sekali scalling. Bezanya, kat private u can book n dapat appointment on the spot but being government, kita kena book awal and they will schedule us for an appointment later. Klu miss that appointment, you have to wait until they can slot you in to the nearest date. See why I'm so upset bila aku terpaksa tunggu lama? What if aku x dapat tunggu and terpaksa reschedule? berapa lama aku kena tunggu untuk temu janji yang seterusnya? Makan tahun agaknya noks....

Sempat jugak camwhoring...tapi sikit2 jer la. Ater, mood dah ilang nak buat camne?


Chair controller



All those machines for scalling & polishing

And boleh tak mak pegang suction sendiri sebab x cukup staff assist the officer? You bet!

Ngilu giler noks, time scalling in process. Sakit pun yer jugak sebab yang buat scalling is not a Doctor, tapi assistant sajork. Dulu saya buat scalling ngan Dr Rashid xder sakit camni. Relax jer. Yelah, nama pun private so harus baik dengan pesakit. Ke, sebab saya dah mengamuk tadi gigi saya di tonyoh2 sesuka hati? Hmmm...rasanya tak sebab akak assistant dr tu baik jer...buat pun gentle tapi rasanya vibration scaller tu kuat sangat. Tu yang ngilu lebih tu.

Siap pun dekat 1:30p.m...so saya merasa sangat malas untuk ke office. Call office and explain the real situation and managed to get day off. Tapi kena pegi jugak sekejap ada urgent matter nak diselesaikan.

*Akhirnya mak cuti juga hari tu*
*Tapi x best sebab letih satu badan ulang alik klinik jalan kaki! x sukeeee*

Owh...mak nak update benda yang x kena mengena dengan kemarahan atau scalling gigi:-

Mak dah beli broadband uols! Bolehlah mengupdate dari rumah...yeay! mak girang!!!

Udah..xder bende lagi nak cerita. Kang klu timbul ilham mak update lah yer~

C ya!

No comments: